Tisztelt Látogató!
A szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Szkt.) 100. §-ában meghatározott feladatokat az egészségügyi szakképzés (kivétel ez alól a gyógyszerellátási szakterület) vonatkozásában a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara (a továbbiakban: MESZK) látja el.
Szervezeti keretek:
Köztestületünk szakképzési feladatainak ellátására 2021. január 19-én megalapította az Országos Szakképzési Központot, mely 2023. január 1-től Szakképzési, Oktatási és Továbbképzési Igazgatóság néven látja el feladatait. Az Igazgatóság szervezeti egységei:
- Szakképzésstratégiai Csoport
- Pályaorientációs és Duális Képzési Csoport
- Gazdálkodásszervezési Csoport
Emellett valamennyi területi szervezetünknél, azaz minden megyében és a fővárosban egyaránt kialakításra kerültek Szakképzési Irodáink, ahol szakképzési referenseink és ügyintéző munkatársaink állnak rendelkezésre a szakképzési ügyek vonatkozásában.
A köztestületi szakképzési feladatok országos és területi szintű ellátását több mint 50 munkatársunk, valamint több mint 1500 fő névjegyzékeinkben szereplő szakértő segíti.
A MESZK szakképzési rendszerének fontos elemeként készült el a 12 modult tartalmazó Egészségügyi Szakképzési Informatikai Rendszer (MESZK-ESZIR), melyet feladatellátásunk elektronikus úton való kiszolgálásának érdekében hoztunk létre. Rendszerünket átlátható, felhasználóbarát adatlekérdezési, adatkezelési funkciókkal láttuk el, egészségügy ágazatunk duális képzéssel, illetve egyéb programelemeinkkel kapcsolatos folyamataink követésére és dokumentálására.
Szakképzési és egyéb képzési feladatok rövid összefoglalása:
A Szkt. értelmében kamaránk véleményt nyilvánít a szakképzési alapfeladat nem állami szakképző intézmény általi végzésének indokoltságára vonatkozóan; javaslatot tesz a szakképzésért felelős miniszter számára a szakképző intézménybe történő beiskolázás irányaira; a szakirányú oktatással összefüggésben: kidolgozza a duális képzőhely nyilvántartásba vételére vonatkozó minőségi feltételeket, vezeti a duális képzőhelyek nyilvántartását, elősegíti a szakképzési munkaszerződések megkötését, ennek érdekében ösztönzi a gazdálkodó szervezeteket a szakképzésben való részvételre, minősíti és ellenőrzi a duális képzőhelyek szakirányú oktatási tevékenységét; a szakmai vizsga helyszíne szerint illetékes területi szervezet útján delegálja az ágazati alapvizsga elnökét és a szakmai vizsga vizsgabizottság ellenőrzési feladatokat ellátó tagját; kialakítja a kamarai gyakorlati oktatói képzés és vizsga képzési és vizsgakövetelményeit és szervezi a kamarai gyakorlati oktatói képzést és vizsgát; közreműködik az életpálya-tanácsadási és a pályaorientációs feladatok ellátásában; végzi a jogszabályban meghatározott egyéb feladatokat.
Mindezeken túlmenően köztestületünk az egészségügyi szakdolgozók továbbképzésének szabályairól szóló 63/2011. (XI. 29.) NEFMI rendelet alapján a kötelező szakmacsoportos továbbképzések és szabadon választható továbbképzések megszervezését és lebonyolítását ellenőrzi és részt vesz a továbbképzések szakmai programjának véleményezésében. Kamaránk véleményező és javaslattevő a képzési és kimeneti követelményekkel kapcsolatosan a szakképzés vonatkozásban; szakértők bevonásával segíti a szakképző intézmények és a duális partnerek duális képzéssel és szakképzési munkaszerződéssel kapcsolatos kérdéseinek megválaszolását.
Szakképzési és egyéb képzési tevékenységeink számokban:
Pályaorientáció:
Pályaorientációs célcsoportjainkat területi szervezeteink közreműködésével az egészségügyi szakmák programsorozat keretén belül személyesen is megszólítjuk, osztályfőnöki órák, szakképző intézmény látogatások, szakmabemutatók, duális képzőhely- és skill labor látogatások, nyári táborok, tanulmányi versenyek és egyéb pályaorientációs rendezvények keretén belül. Évi mintegy 1600 pályaorientációs eseményünkön közel 64 000 pályaválasztó fiatalt érünk el személyesen interaktív bemutatóinkkal. Emellett jelen vagyunk az egyéb kiemelt pályaorientációs eseményeken is (pl. Szakma Sztár Fesztivál, Szakmázz).
Mára már 30 db, évről-évre bővülő számú ágazatunkat népszerűsítő pályaorientációs kisfilmet készítettünk el, melyeket a Kamara honlapján és a fiatalokhoz közelebb álló, social média felületen egyaránt elérhetővé teszünk. Emellett a nyomtatott médiában is jelen vagyunk, évente 25.000 db-os példányszámban jelenik meg a HIVATÁSUNK magazin Pályaválasztási különszáma, amelyet a megrendezésre kerülő pályaorientációs eseményeinken terjesztjük elsősorban.
Mindezeken túlmenően pályaorientációs, életpálya-tanácsadási tevékenységünk támogatása érdekében szimulációs eszközparkunkat is folyamatosan fejlesztjük annak érdekében, hogy a látogatók saját élmény alapú programokon vehessenek részt. Mindez elősegítheti érdeklődésük felkeltését az egészségügyi hivatások, azon belül az iskolai rendszerben választható szakmák iránt.
Vizsgadelegálás:
A területi szervezeteink által történik meg az ágazati alapvizsga elnöki delegálás, valamint a szakmai vizsgák esetén az ellenőrzési feladatokat ellátó tag delegálása. Évente mintegy 200 vizsgacsoportban közel 4000 fő vesz részt ágazati alapvizsgán, míg szakmai vizsgák esetén évente mintegy 500 vizsgacsoportban több, mint 4000 fő vizsgázik ágazatunkban.
Duális képzőhelyek:
A területi szervezetekkel közösen ellátott feladatunk a gyakorlati képzőhelyek ellenőrzése. Az ellenőrzési tevékenység egyrészt nyilvántartásba vételre irányul, másrészt a már nyilvántartásba vett duális képzőhelyek hatósági ellenőrzéséből áll, köztestületünk által delegált kamarai szakértő, valamint iskolai képviselő részvételével. Átlagosan évente 400 nyilvántartásba vételi és hatósági ellenőrzést végzünk.
A duális képzéssel kapcsolatos köztestületi feladatként Kamaránk meghatározta a duális képzőhellyé válás minőségügyi kritériumait annak érdekében, hogy azon potenciális duális képzőhelyek is duális képzőhellyé válhassanak, amelyek minőségügyi eljárása nem terjed ki a szakképzésre.
A szakképzési munkaszerződés tekintetében a Kamara feladata a szakképzési munkaszerződés megkötésének elősegítése, és a duális képzőhelyek szakirányú oktatási tevékenységének minősítése és ellenőrzése.
Évről évre kiadványokkal is segítjük a szakirányú oktatásban résztvevő duális képzőhelyeket, szakképző intézményeket, a jogszabályi, illetve a szakképzési hozzájárulás elszámolásával kapcsolatos tájékozódását. Duális képzéssel kapcsolatos aktuális kiadványaink az alábbi linkeken érhetőek el:
- Duális képzés az egészségügyben II.
https://meszk.hu/wp-content/uploads/sites/7/2023/03/dualis_kepzes_az_egeszsegugyben_ii..pdf
- Duális képzés az egészségügyben a duális képzés finanszírozása gyakorlati példákkal https://meszk.hu/wp-content/uploads/sites/7/2023/03/dualis_kepzes_az_egeszsegugyben_a_dualis_kepzes_finanszirozasa_gyakorlati_peldakkal.pdf
A szakképzésben részt vevő intézmények tájékozódásának elősegítése céljából kiadványainkon túlmenően országosan 20 db (valamennyi vármegyében és a fővárosban egyaránt 1-1 rendezvény) szakképzési munkaszerződéshez és a duális képzéshez kapcsolódó fórum kerül megszervezésre területi szervezeteink által.
A fentieken túlmenően országosan 20 db (valamennyi vármegyében és a fővárosban egyaránt 1-1 rendezvény) Munkaerőpiaci Kerekasztal rendezvény is megszervezésre került területi szervezeteink által, ahol lehetőség nyílik az egészségügyi szakdolgozói helyzetkép közös áttekintésére, a lehetséges megoldási javaslatok konszenzusos kialakítására, valamint a vármegyei beiskolázási és elhelyezkedési eredmények közös fejlesztésére vonatkozó együttműködések megerősítésére a munkaadói oldal, a szakképző intézmények és a partnerszervezetek bevonásával. Mindezek elősegíthetik Köztestületünk javaslatának kialakítását a beiskolázási irányok (létszám) tekintetében.
Kamaránk 2021-től felnőttképzési intézmény, ami elengedhetetlenül fontos a továbbképzések és a szakértői felkészítések megszervezhetőségének szempontjából is. Köztestületünk 2022-től évre Kamarai Gyakorlati Oktatói képzést és vizsgát is szervez az ország 7 régiójában. A képzés a duális képzést folytató egészségügyi szolgáltatóknál a tanulók/képzésben részt vevők szakirányú oktatásával foglalkozó azon gyakorlati oktatók számára szól, akik a jogszabályban (12/2020. (II. 7.) szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló Korm. rendelet 242. § (1) bekezdésének d) pontjában meghatározott feltételekkel nem rendelkeznek, vagy nem mentesülnek ezen képzés alól.
Szakképzési verseny:
Fontosnak tartjuk a szakképzés minőségének elősegítését további feladataink révén, ezért 2022-ben meghirdettük és megszerveztük első alkalommal a Kossuth Zsuzsanna Nemzeti Egészségügyi Szakképzési Versenyt. A versenyre 42 egészségügyi szakképzést folytató intézmény 634 tanulója/képzésben résztvevője 7 ismeretkörre adta le nevezését. A helyi versenyeket követően a vármegyei döntőkön 16 helyszínen, 34 versenycsoportban 425 versenyző vett részt, míg az országos döntőkön a vármegyei döntőkből/elődöntőből továbbjutott 124 versenyző 12 versenycsoportban mérhette össze szakmai tudását. A Szakképzési Verseny megszervezésének pedagógiai célja a magyarországi egészségügyi középfokú szakképzés színvonalának további növelése, a szakképzésben kiemelkedő teljesítményt nyújtó fiatalok és felkészítő tanáraik munkájának, eredményeinek elismerése. Célunk az eredeti munkakörnyezetet szimuláló gyakorlati feladatok által a versenyzők szakmai tudásának felmérése, továbbá az egészségügyi szakmák társadalmi presztízsének növelése és a szakképzésbe való belépés vonzóvá tétele a szakmák bemutatása által, ezzel elősegítve a pályaválasztó fiatalok pályaorientációját. A verseny kapcsán az Országos Kórházi Főigazgatóság, mint Kiemelt Együttműködő Partner vett részt.
Továbbképzések
Köztestületünk feladata a kötelező szakmacsoportos továbbképzések szakmai programjának véleményezése, valamint az egészségügyi szakdolgozók továbbképzésének szabályairól szóló 63/2011. (XI. 29.) NEFMI rendelet alapján a kötelező szakmacsoportos továbbképzések és a szabadon választható továbbképzések lebonyolításának ellenőrzése. Köztestületünk a szakértői delegálás által évente átlagosan 180 ellenőrzést hajt végre az évi mintegy 360 megszervezett program kapcsán. A szabadon választható továbbképzések ellenőrzése kapcsán az OKFŐ-vel együttműködve kerülnek meghatározásra az ellenőrzésre kerülő képzések köre.