VERSENYFELHÍVÁS
A Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara 2024/2025-ös tanév Kossuth Zsuzsanna Nemzeti Egészségügyi Szakképzési Versenyére
A Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara (a továbbiakban: MESZK), az egészségügyért felelős miniszter szakmai felügyelete alá tartozó, Egészségügy ágazatra vonatkozóan, „Kossuth Zsuzsanna Nemzeti Egészségügyi Szakképzési Verseny” (a továbbiakban: Szakképzési Verseny) elnevezésű szakmai tanulmányi versenyt hirdet a Magyarország területén egészségügyi középfokú szakképzést folytató intézmények azon tanulói/képzésben résztvevői számára, akik iskolai rendszerben folytatják tanulmányaikat a szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet 1. mellékletében szereplő, Egészségügy ágazatba sorolt szakma/szakmairányok valamelyikében tanulói, illetve felnőttképzési jogviszonyban egyaránt.
A Szakképzési Verseny pedagógiai célja a magyarországi egészségügyi középfokú szakképzés színvonalának további növelése, a szakképzésben kiemelkedő teljesítményt nyújtó fiatalok és felkészítő tanáraik eredményeinek elismerése. Cél az eredeti munkakörnyezetet szimuláló gyakorlati feladatok által a versenyzők szakmai tudásának felmérése. Cél továbbá az egészségügyi szakmák társadalmi presztízsének növelése és a szakképzésbe való belépés vonzóvá tétele a szakmák bemutatása által, ezzel elősegítve a pályaválasztó fiatalok pályaorientációját.
A Szakképzési Versenyt a MESZK a 11., 12., 13., 14., 15. évfolyamon tanulmányokat folytatók számára az alábbi ismeretkörökben hirdeti meg, azzal, hogy a versenyfeladatok úgy kerülnek kialakításra, hogy alkalmasak legyenek a nevező versenyzők által befejezett évfolyam szakmai tartalmának mérésére.
Szakma/Szakmairány | Ismeretkör |
Valamennyi szakma/szakmairány |
Alapápolás-gondozás, betegmegfigyelés felnőtt korban (támpontként a korábbi PTT-ben 9-10. évfolyamon ajánlott képzési tartalom alapján) – Az ismeretkörhöz tartozó orvosi latin nyelv ismerete – Ágyazás, kórtermi környezet, vizsgáló helyiség kialakítása – Vitális paraméterek mérése, a mért eredmények dokumentálása – A nyomási fekély kialakulását megelőző eszközök és ápolási technikák alkalmazása a tartósan fekvő beteg ápolása során – Betegpozícionálási lehetőségek az ápolói beavatkozások alatt – Idős ember gondozása – Akadályozott ember segítése – Betegmozgatást segítő eszközök és használatuk – Kényelmi eszközök és alkalmazásuk – Beteg ember szükségletei, és szükségletek kielégítése – Testváladékok megfigyelése, mintagyűjtés módjai, minta laboratóriumba történő juttatása – Gyógyszerbejuttatási módok |
Valamennyi szakma/szakmairány |
Alapápolás-gondozás újszülött-, csecsemő- és gyermekkorban (támpontként a korábbi PTT-ben 9-10. évfolyamon ajánlott képzési tartalom alapján) – Az ismeretkörhöz tartozó orvosi latin nyelv ismerete – Ágyazás, kórtermi környezet, vizsgáló helyiség kialakítása – Testtömeg, testhossz mérése és dokumentálása – Testkörfogat mérése és dokumentálása – A testhőmérséklet mérése, dokumentálása, élettani értékek, eltérések az élettani értéktől – Beteg szükségletei, és szükségletek kielégítése – Testváladékok megfigyelése, mintagyűjtés módjai, minta laboratóriumba történő juttatása – Gyógyszerbejuttatási módok |
Valamennyi szakma/szakmairány |
Elsősegélynyújtási alapismeretek (támpontként a korábbi PTT-ben 9-10. évfolyamon ajánlott képzési tartalom alapján) – Az ismeretkörhöz tartozó orvosi latin nyelv ismerete – ABCDE szemléletű állapotfelmérés és ellátás – A felnőtt BLS érvényes algoritmusa – A csecsemő és kisgyermek újraélesztés (PBLS) algoritmusa – A légúti idegentest eltávolítás felnőtt, gyermek – Eszméletlen beteg ellátása, pozícionálása – A sebek típusai, jellemzői, ellátásuk, vérzések – Rándulás, ficam, törés ellátása – Koponya, gerinc, mellkas, has, medence és végtag sérülések ellátása, pozícionálása – Termikus sérülések ellátása – Elektromos balesetek ellátása – Rosszullétek, mérgezések ellátása – Tömeges balesetek, katasztrófák – A helyszín és a sérültek felmérésének szabályai, a sérült osztályozás szempontjai – Egészségügyi intézményben kialakult kritikus állapotok ellátása (IHBLS) |
Valamennyi szakma/szakmairány |
Belgyógyászat és ápolástana (támpontként a korábbi PTT-ben 11. évfolyamon ajánlott képzési tartalom alapján) – Az ismeretkörhöz tartozó orvosi latin nyelv ismerete – Szív -és érrendszeri megbetegedések – Vérképzőrendszeri megbetegedések – Légzőrendszeri megbetegedések – Emésztőrendszeri megbetegedések – Kiválasztórendszeri megbetegedések – Endokrinrendszeri megbetegedései – Daganatos megbetegedések – Fertőző betegek, infektológia – Belgyógyászati ápolási beavatkozások – Oxigénterápia – Infúziós terápia – EKG készítés – Széklet, vizelet és hányadék mintavétel, és laboratóriumba történő juttatása – Perifériás rövidkanül behelyezés, gondozás és eltávolítás – Injekciózások kivitelezése (s.c., i.c., i.m.), – Gyógyszerelés – Aeroszol terápia |
Valamennyi szakma/szakmairány |
Rehabilitációs alapismeretek és fizioterápia (támpontként a korábbi PTT-ben 12. évfolyamon ajánlott képzési tartalom alapján) – Az ismeretkörhöz tartozó orvosi latin nyelv ismerete – A rehabilitáció alapfogalmai – Az akadályozott ember sajátos ellátási igényei, szükségletei – Kommunikációjukban (hang-, beszéd- és nyelvi zavarban) akadályozott személyek – Mozgásképességükben akadályozott személyek – Látássérült személyek – Hallássérült személyek – Értelmileg akadályozott személyek – Komplex, átfogó akadálymentesítés, az intézményi akadálymentesség jelentése és megvalósulási lehetőségei – A komplex (átfogó) rehabilitáció rendszere – A rehabilitációt támogató eszközök, test távoli és test közeli segédeszközök, a mobilitás segédeszközei, az önellátás segédeszközei, a kommunikáció és az információ eszközei, kényelmi eszközök – Akadályozottságok az orvosi rehabilitációban – A fájdalom felmérésének lehetőségei, fájdalomfelmérő skálák, a nem gyógyszeres fájdalomcsillapítási eljárások – Hidroterápia, balneoterápia, mechanoterápia, klímaterápia, inhalációs kezelések, mágneses és elektroterápia, fototerápia, termoterápia |
Általános ápoló |
Klinikumi és szakápolástani ismeretek/Sebészet és határterületeinek ápolástana (támpontként a korábbi PTT-ben 13. évfolyamon ajánlott képzési tartalom alapján) – Az ismeretkörhöz tartozó orvosi latin nyelv ismerete – Sebészeti beavatkozások alapjai, anamnézis felvétel, ápolási terv készítése, műtét típusok, műtéti behatolási helyek, sebgyógyulás stádiumai, sebgyógyulási zavarok, sebváladékok megfigyelése, mintavétel – Postoperatív betegfogadás, megfigyelés, monitorozás, testhelyzetek ápolói beavatkozások, fájdalomcsillapítás ápolási specialitásai, posztoperatív szövődmények felismerése, ápolása – Sebészeti betegek ápolása, heveny hasi katasztrófák, nasogastricus szonda, input és output enterostomák, drain gondozás, mellkasi műtéten átesett betegek ápolása, emlőműtéten átesett betegek ápolása, beavatkozási tilalmak, daganatos betegek sebészeti kezelése – Műtétet igénylő szívfejlődési rendellenességek műtét utáni ápolása, helyreállító sebészeti eljárások – Traumatológiai, ortopédiai betegek ápolása – Beteg műtéti előkészítése, pre és postoperatív betegmegfigyelés, kötéscsere – Közreműködés sztóma ellátásában, enterosztóma gondozás, zsák csere |
Perioperatív szakasszisztens/Aneszteziológiai szakasszisztens |
Perioperatív, posztoperatív ellátás/Aneszteziológiai szakasszisztens (támpontként a korábbi PTT-ben 13. évfolyamon ajánlott képzési tartalom alapján) – Az ismeretkörhöz tartozó orvosi latin nyelv ismerete – A biztonságos aneszteziológiai kivizsgálás, vizsgálati eredmények áttekintése, a műtéti érzéstelenítés kockázatai, a szövődmények megelőzésére szolgáló eljárások – Betegjogok érvényesülése a perioperatív ellátásban (tájékoztatás, önrendelkezés, tájékozott beleegyezés, a visszautasítás joga) – Beteg fogadása a műtőben – Az aneszteziológiai gyógyszerelés, infúziók beadásának eszközei, általános és regionális anesztézia, orvosi gázok – Szabad légutak eszköz nélküli és eszközös biztosításának lehetőségei különböző életkorban, csecsemő- és gyermek specialitások, légúti elzáródás leggyakoribb okai, a nehéz légút biztosítás eszközei, asszisztálás intubálásnál, extubálásnál – ALS, BLS, XBLS, RSI – A regionális anesztézia fajtái, módozatai, hatása/mellékhatása, eszközei, lokálanesztetikumok – Betegelőkészítés regionális anesztéziához, az analgezia ellenőrzése, műtét alatti betegmegfigyelés, dokumentálás, postoperativ szövődmények – Perioperativ és postoperativ betegmegfigyelés módszerei és eszközei, dokumentálás – Biztonságos betegtranszport eszközfeltétele, monitorizálási lehetőségek – A fájdalomérzet kialakulása, a fájdalom osztályozása, akut és krónikus fájdalom, a fájdalmat befolyásoló tényezők, a fájdalomcsillapítás sebészi és aneszteziológiai lehetőségei, a fájdalomérzet mérése, a fájdalomcsillapítás eszközei, a beteg által vezérelhető fájdalomcsillapítás, fájdalomcsillapító gyógyszercsoportok – Speciális beteg fektetési módok a közvetlen műtét utáni időszakban |
Perioperatív szakasszisztens/Műtéti szakasszisztens |
Perioperatív, posztoperatív ellátás/Műtéti szakasszisztens (támpontként a korábbi PTT-ben 13. évfolyamon ajánlott képzési tartalom alapján) – Az ismeretkörhöz tartozó orvosi latin nyelv ismerete – Fertőtlenítő eljárások – Higiénés és sebészi kézfertőtlenítés – Vegyszerek kezelése, a fertőtlenítés hatásfokának ellenőrzési formái – Eszközök, műszerek sterilizálhatósága, sterilizálás módszerei, munkafázisai, ellenőrzése – A műtői egység felszereltsége, működése – A beteg fogadása és pszichés előkészítése, fektetési módok, az operatív beavatkozások izolálása – Az egynapos sebészeti ellátás kritériumai, műtéttípusok, egynapos sebészeti ellátás lehetőségei gyermekek esetén – Műtői higiénés környezet és komfort biztosítása, műtétes tálcák előkészítés ellenőrző lista alapján – A műtéti beavatkozások és eszközök biztonságos előkészítése, üzemeltetése – A beavatkozásokhoz használatos textíliák, kötszerek, varróanyagok – Eszközök beadása a különböző beavatkozásokhoz – Vizsgálati és mintavételi anyagok biztonságos kezelése és szállítása, ártalmatlanítása |
A versenyeket a MESZK Szakképzési, Oktatási és Továbbképzési Igazgatósága készíti elő és bonyolítja le a MESZK Területi Szervezeteinek bevonásával, a MESZK Szakmai Tagozatai, valamint szakmai szervezetek és egyesületek közreműködésével. A versenyek szakmai tartalma a képzési és kimeneti követelményekben meghatározottak alapján, azokkal összhangban kerülnek megállapításra. A MESZK a versenyekkel kapcsolatos tájékoztatást és a Versenyszabályzatot a www.meszk.hu honlapon teszi közzé.
A versenyre nevezni 2024. október 7-től (hétfő) van lehetőség, az erre a célra létrehozott elektronikus űrlap kitöltésével, mely a következő linken érhető el: KZS iskolai jelentkezési felület. A nevezés intézményenként történik. Az elektronikus űrlap kitöltése során, az űrlap megfelelő pontjában kérjük csatolni a versenyfelhívás mellékletét képező, versenyre nevezői adatokkal feltöltött táblázatot és a versenyzői/szülői hozzájáruló nyilatkozatokat. Az intézmények korlátlan számban nevezhetik tanulóikat/képzésben résztvevőiket.
A Szakképzési Versenyre történő iskolai nevezés határideje: 2024. november 4. (hétfő). Az egészségügyi szakképzést folytató intézmények ismeretkörönként korlátlan számban nevezhetik tanulóikat/képzésben résztvevőiket azzal, hogy egy versenyző egy ismeretkör versenyére adhatja le nevezését.
A Szakképzési Versenyre benevezett versenyzők szakmai tudásának felmérése három fordulóban történik: intézményi elődöntő, vármegyei/fővárosi döntő és országos döntő.
A verseny zárásakor a versenyzők elismerése mellett nagy hangsúlyt helyezünk a felkészítő pedagógusok, gyakorlati oktatók, egészségügyi szakképzést folytató technikumok és duális képzőhelyek elismerésére is.
A verseny fordulói, a versenyfeladatok
- forduló – intézményi elődöntő
Időpontja: 2024. november 26-28. között
Időtartama: 30 perc
Az intézményi elődöntő központi interaktív versenytevékenység, melynek során a versenyzők saját iskolájukban oldják meg a 30 feladatból álló, a versenyszervező által összeállított központi interaktív versenyfeladatot. A versenyfeladat megoldására 30 perc áll rendelkezésre. Az interaktív versenytevékenység a https://redmenta.com/ elektronikus felületen kerül lebonyolításra azzal, hogy a különböző ismeretkörökhöz és a különböző munkarendű képzések versenyfeladatai a hozzájuk rendelt linken érhetőek el.
A versenyfeladat egyaránt tartalmaz egyszeres feleletválasztó, többszörös feleletválasztó, igaz-hamis állítás, sorrendbe rendezés és párosítás feladatokat. A feladatsor a képzési és kimeneti követelményekben meghatározott tanulási eredmények tartalmából kerül összeállításra.
- forduló – vármegyei/fővárosi döntő
Időpontja: 2025. január
Időtartama: maximum 30 perc/versenyző
A vármegyei/fővárosi döntő gyakorlati versenytevékenység, melynek során a versenyzők beteg/kliens nélküli szituációs feladatot végeznek el, a feladathoz tartozó tevékenységeket mutatják be szimulációs eszközök használatával és szükség esetén imitátorok bevonásával. A vármegyei/fővárosi döntő lebonyolítási helyszíne SKILL labor/tankórterem/demonstrációs egység, a versenyzői létszám maximum 10 fő/ismeretkör/munkarend/vármegye, főváros. Az intézményi elődöntőben szerzett pontok alapján ismeretkörönként/munkarendenként/vármegyénként, főváros külön-külön kerülnek rangsorolásra a versenyzők. Az intézményi elődöntőből ismeretkörönként/munkarendenként/vármegyénként, főváros az első 10 legjobb eredményt elérő versenyző jut tovább a vármegyei/fővárosi döntőbe azzal, hogy a továbbjutáshoz minimum 40%-os teljesítményt szükséges elérni. A vármegyei/fővárosi döntők lebonyolítása a MESZK Szakképzési, Oktatási és Továbbképzési Igazgatóság iránymutatása alapján, a MESZK Területi Szervezetei bevonásával történik, melynek során a szimulációs feladatbankból az országos versenybizottság által kiválasztott gyakorlati feladatot mutatják be a versenyzők.
Azon ismeretkör esetén, ahol alacsony a versenyzői létszám, a 2. forduló regionálisan kerül megszervezésre. A regionális döntő versenyzői létszáma maximum 10 fő/ismeretkör/munkarend/régió.
A vármegyei/fővárosi döntő pontos időpontja és helyszíne később kerül meghatározásra, melyről elektronikus úton értesítjük a vármegyei/fővárosi döntőbe jutó versenyzőket és iskoláikat.
- forduló – országos döntő
Időpontja: 2025. március
Időtartama: maximum 30 perc/versenyző
Az országos döntő gyakorlati versenytevékenység, melynek során a versenyzők beteg/kliens nélküli szituációs feladatot végeznek el, a feladathoz tartozó tevékenységeket mutatják be szimulációs eszközök használatával és szükség esetén imitátorok bevonásával. A lebonyolítás helyszíne SKILL labor/tankórterem/demonstrációs egység, a versenyzői létszám maximum 20 fő/ismeretkör/munkarend. Az országos döntőn a vármegyei/fővárosi döntő első helyezettjei vesznek részt.
Azon ismeretkör/munkarend esetén, ahol a 2. forduló regionálisan kerül megszervezésre, ott a versenyzői létszám maximum 10 fő/ismeretkör/munkarend. Ebben az esetben a regionális döntőbe jutott versenyzők vármegyénkénti első helyezettje vesz részt az országos döntőben, ezen felül a versenyzői létszám keretéig (10 fő) a regionális döntő országosan összesített rangsorának további helyezettjei jutnak be az országos döntőbe.
Az országos döntő során a szimulációs feladatbankból az országos versenybizottság által kiválasztott gyakorlati feladatot mutatják be a versenyzők.
Az országos döntő pontos időpontja és helyszíne később kerül meghatározásra, melyről elektronikus úton értesítjük az országos döntőbe jutó versenyzőket és iskoláikat.
A verseny végén az országos döntőben elért eredményük alapján történik meg a versenyzők rangsorolása azzal, hogy 1-3. helyezés megállapításához minimum 80%-os, 4-10. helyezés megállapításához minimum 60%-os eredményt szükséges elérni. Amennyiben az adott helyezéshez előírt teljesítményt nem éri el egy versenyző sem, a helyezés nem kerül megállapításra.
A verseny időpontjai és helyszínei a verseny időpontjában aktuális vis major helyzetre való tekintettel, a versenybizottság elnökének döntése alapján módosíthatók, a verseny megszakítható, lemondható.
Jelen Versenyfelhívás a Versenyszabályzattal együtt érvényes. A versenyre történő nevezéssel a nevező intézmény és a versenyre nevező tanulók a Versenyszabályzatban foglaltakat magukra nézve kötelezőnek ismerik el.
A versenyre történő nevezés, valamint a versenyen való részvétel díjtalan.
Az egyes ismeretkörök interaktív versenytevékenységének tervezett időpontja
Szakma | Ismeretkör | Időpont |
Valamennyi szakma/szakmairány | Alapápolás-gondozás, betegmegfigyelés felnőtt korban | 2024. november 26. 14.00 óra |
Valamennyi szakma/szakmairány | Rehabilitációs alapismeretek és fizioterápia | 2024. november 26. 15.00 óra |
Valamennyi szakma/szakmairány | Belgyógyászat és ápolástana | 2024. november 27. 14.00 óra |
Általános ápoló | Klinikumi és szakápolástani ismeretek/Sebészet és határterületeinek ápolástana | 2024. november 27. 15.00 óra |
Valamennyi szakma/szakmairány | Alapápolás-gondozás újszülött-, csecsemő- és gyermekkorban | 2024. november 28. 14.00 óra |
Perioperatív szakasszisztens/Aneszteziológiai szakasszisztens | Perioperatív, posztoperatív ellátás/Aneszteziológiai szakasszisztens | 2024. november 28. 14.00 óra |
Valamennyi szakma/szakmairány | Elsősegélynyújtási alapismeretek | 2024. november 28. 15.00 óra |
Perioperatív szakasszisztens/Műtéti szakasszisztens | Perioperatív, posztoperatív ellátás/Műtéti szakasszisztens | 2024. november 28. 15.00 óra |
Felkészüléshez ajánlott szakirodalom
- Bary Zsuzsanna, Matlákné Csizmadia Györgyi: Diagnosztikai alapismeretek, Műszaki Könyvkiadó Kft., Budapest, 2022
- Bonnie Allbaugh szerk.: Sebészeti ápolástan Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2010
- Csermely Miklós: Fizioterápia Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2009
- Daróczy Judit: Sebkezelés GYEMSZI EFF, Budapest, 2014
- Diricziné Barna Gyöngyi: Orvosi latin, Műszaki Könyvkiadó Kft., Budapest, 2016
- Gulyás Miklós: Klinikai ismeretek a sebészet köréből ápolónők részére Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2010
- Haris Éva-Matlákné Csizmadia Györgyi- Szabados Tímea: Ápolási beavatkozások, Műszaki Könyvkiadó Kft., Budapest, 2019
- Huszár I. – Kullmann L. – Tringer L. szerk.: A rehabilitáció gyakorlata Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2006
- Kállayné Ő. Cs. – Kállay M.: A mozgásszervi betegségben szenvedők ápolása ETI, Budapest, 2005
- Kardos Lídia: Anatómia-élettan, Műszaki Könyvkiadó Kft., Budapest, 2017
- Klauber András szerk.: Ápolás a rehabilitációban Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2016
- Kornéth Anikó: Klinikai ismeretek a belgyógyászat köréből ápolók részére Medicina, Budapest, 2013
- Kúti Zsuzsanna: Anatómiai feladatgyűjtemény, Műszaki Könyvkiadó Kft., Budapest, 2021
- Lipienné Krémer Ibolya – Marosiné Nemes Melinda – Póschné Bróda Ágota – Ridegné Cseke Irén – Soósné Kiss Zsuzsanna: Gondozástan, Műszaki Könyvkiadó Kft., Budapest, 2020
- Lipienné Krémer Ibolya- Ridegné Cseke Irén: Betegmegfigyelés, Műszaki Könyvkiadó Kft., 2019
- Marsi E. – Papp K. – Patyán L.: Rehabilitáció Debreceni Egyetem Egészségügyi Kar Ápolástudományi Tanszék, Debrecen, 2015
- Molnár Zsolt szerk.: Aneszteziológia és intenzív terápia Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2019
- NŐVÉR az ápolás elmélete és gyakorlata tudományos és továbbképző szakfolyóirat 2021-2022-2023-2024-es évek lapszámai Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara, Budapest
- Oláh András szerk.: Az ápolástudomány tankönyve Medicina, Budapest, 2012
- A. Potter – A. G. Perry szerk.: Az ápolás elméleti és gyakorlati alapjai Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2013
- Pápai Tibor: Elsősegélynyújtás – első ellátás, Műszaki Könyvkiadó Kft., Budapest, 2016
- Péczeli András László: Műtéti ismeretek, tananyagok szakasszisztensek számára 1-2. kötet, Állami Egészségügyi Ellátó Központ, Budapest, 2020
- Szabados Tímea: Aszepszis, antiszepszis – fertőtlenítési és sterilizálási alapismeretek Kádix Kiadó, Budapest, 2014
- Szentgyörgyi Krisztina: Orvosi latin kifejezések, Mozaik Kiadó és Oktatási Stúdió Kft., Szeged, 2021
- Tassonyi E. – Fülesdi B. – Molnár Cs. szerk.: Perioperatív betegellátás Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2016
- Wéber Gy. – Ferencz A. – Sándor J. szerk.: Műtéttan Semmelweis Kiadó, Budapest, 2015